به مناسبت روز جهانی تالاب ها، روز چهارشنبه مورخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ مراسم گرامیداشتی مجاور تالاب شیمبار در بخش چلو، شهرستان اندیکا برگزار شد.

به مناسبت روز جهانی تالاب ها، روز چهارشنبه مورخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ مراسم گرامیداشتی مجاور تالاب شیمبار در بخش چلو، شهرستان اندیکا برگزار شد.   این مراسم با اجرای انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان، پیگیری و حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست اندیکا و مسجدسلیمان در تاریخ چهارشنبه 18/11/1402 در روستای امامزاده صالح ابراهیم، بخش چلو، شهرستان اندیکا و در مجاورت تالاب شیمبار برگزار گردید.

به مناسبت روز جهانی تالاب ها، روز چهارشنبه مورخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ مراسم گرامیداشتی مجاور تالاب شیمبار در بخش چلو، شهرستان اندیکا برگزار شد.
 
این مراسم با اجرای انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان، پیگیری و حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست اندیکا و مسجدسلیمان در تاریخ چهارشنبه ۱۸/۱۱/۱۴۰۲ در روستای امامزاده صالح ابراهیم، بخش چلو، شهرستان اندیکا و در مجاورت تالاب شیمبار برگزار گردید.
در این مراسم بسیاری از مسوولین استانی و شهرستانی از جمله دکتر مولا؛ معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان، خانم سخایی رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، آقای دکتر داودی نماینده سازمان های مردم نهاد خوزستان، بخشدار منطقه، روسای ادارات میراث فرهنگی و گردشگری اندیکا و شادگان، آقای چگنی رئیس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان و اهالی منطقه و دانش آموزان و تعدادی از اعضای انجمن های محیط زیستی استان حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم شبنم قنواتی زاده؛ مدیرعامل انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان با استفاده از تراکت هایی با محتوای محیط زیستی و با محوریت حفاظت از تالابها به دانش آموزان دختر و پسر روستایی حاضر در این مراسم نکاتی را آموزش دادند که در انتهای بخش آموزش نیز، هدایایی به دانش آموزان تقدیم شد. یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم صحبت و سخنرانی‌های مسئولین دعوت شده بود که در این بین دکتر مولا توضیحاتی در رابطه با لزوم حفظ تالابها بخصوص شیمبار و گونه‌های زیستی ارائه نمودند و از مردم و کلیه جوامع محلی برای صیانت از این سرمایه دعوت کردند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره گفت: در سلسه جبال زاگرس که نمود بسیار شامخ و استواری از زندگی و حیات است تالابی در دل خود دارد بنام تالاب شیمبار؛ این تالاب میراثی است که باید همه از آن محافظت کنند. مشکلاتی مانند آتش سوزی، این تالاب را با معضل زیست محیطی مهمی مواجه کرده است که همکاری و حفاظت آن توسط جوامع محلی در جلوگیری از این امر بسیار حائز اهمیت می­ باشد. تالاب شیمبار یکی از تالابهای منحصر به فردیست که خوشبختانه تا الان بخش صنعت به این منطقه وارد نشده و از جمله تالابهای پویاست و کمتر در معرض تهدید صنعتی قرار گرفته است. ایشان در پایان از کلیه جوامع محلی، اداره حفاظت محیط زیست منطقه و عشایر غیور منطقه در زمینه تالاب و لزوم حفاظت و حمایت از تالاب دعوت نمودند که دقت نظر ویژه ای داشته باشند.

در بخش دیگری از برنامه آموزش های مربوطه با محتوای اهمیت تالاب ها در قالب نمایش توسط هنرمندان توانمند و بومی استان اجرا گردید.
در بخش دیگری آموزش حفاظت تالاب شیمبار به صورت تخصصی و ویژه توسط آقای مهندس موسی مدحج، کارشناس تالاب برای جوامع محلی انجام شد.
در ارائه آخر، آقای مجتبی گهستونی مدرس و پژوهشگر حوزه گردشگری به بیان ارزش میراث طبیعی و گردشگری منطقه پرداختند.
در حاشیه این برنامه، بیانیه تنظیم شده توسط انجمن دیده­ بان جلگه سبز خوزستان به امضاء حاضرین در مراسم رسید.
در انتهای این مراسم از کلیه افرادی که در سنوات گذشته در حفاظت محیط زیست تالابی و اطفا حریق جنگلهای زاگرس مجاور تالاب شیمبار تلاش نمودند با تقدیم لوح سپاس قدردانی گردید. همچنین در این مراسم یکی از درخواستهای مردم منطقه استفاده از پنل خورشیدی و گازرسانی بود که بسیار مورد تحسین حاضرین قرار گرفت و بخشدار منطقه چلو نوید اجرای عملیات گازرسانی، از نیمه دوم سال آینده در این منطقه کم برخوردار را دادند. آقای دکتر مولا هم قول مساعدت در اجرای هر دو درخواست را دادند.

لینک کوتاه:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرخط خبرها