توانایی ادامه دادن در زندگی را شاید بتوان تاب آوری نامید

خاطره اکبری

توانایی ادامه دادن در زندگی را شاید بتوان تاب آوری نامید تاب آوری به توانایی فرد برای مقابله با شرایط دشوار، تغییرات غیر منتظره، و تنش‌ها گفته می‌شود. این مهارت افراد را قادر می‌سازد تا بهتر با چالش‌ها برخورد کنند و از زندگی لذت ببرند.

توانایی ادامه دادن در زندگی را شاید بتوان تاب آوری نامید
تاب آوری به توانایی فرد برای مقابله با شرایط دشوار، تغییرات غیر منتظره، و تنش‌ها گفته می‌شود. این مهارت افراد را قادر می‌سازد تا بهتر با چالش‌ها برخورد کنند و از زندگی لذت ببرند. تاب آوری نقش مهمی در پیشگیری از اختلالات هیجانی دارد و همچنین به افراد کمک می‌کند تا موفق‌تر عمل کنند تاب آوری و توان به ویژه در ورزشهای استقامتی مورد توجه بوده است
مهارت تاب آوری به کنترل هیجانات، تصمیم‌گیری، حل مسائل، خودآگاهی، و حمایت اجتماعی وابسته است. افراد با تاب آوری کم، ممکن است در برابر مشکلات احساس قربانی بودن کنند و به سبک‌های ناسالم برای فرار از مشکلات روی آورند. تاب آوری بهترین راه برای کنار آمدن با چالش‌هاست و به افراد کمک می‌کند تا در حال حاضر لذت ببرند
توانایی ادامه دادن به معنای توانایی مقاومت در برابر تمایلات و هوس‌های کوتاه‌مدت برای رسیدن به اهداف بلندمدت است.
تاب آوری توانایی ادامه دادن است تاب آوری برگشت پذیری نیست.
تاب آوری مقابله موفق با انواع شوک یا تهدید و بحران است.تاب آوری انقلاب خرد ورزی است که خط تولید آن مدیریت است و ابزار گسترش آن هم آموزش است تاب آوری خوشبختی جدید است .
تاب آوری میتواندحداقل آشفتگی در رویارویی با مقدار معینی از تنش باشد این معنا در پیشگیری و مدیریت مخاطرات یا بازسازی و ترمیم و همچنین در مدیریت بحران شایان توجه است .
تاب آوری ویژگی افراد نیست.
تاب آوری پایداری نیست. عبارت انسان تاب آور ناصواب است تاب آوری بمعنای نبود آسیب نیست اگرچه در بسیاری از متون تاب آوری را در مقابل آسیب پذیری تعریف میکرده اند اما تاب آوری میتواند هم آیند صدمه و آسیب هم باشد.
برخلاف آنچه که در اغلب متون آمده است تاب آوری منبعث از روانشناسی مثبت نیست اما به روانشناسی مثبت راه دارد.
خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در ادامه این مطلب آورده است که تاب آوری میتواند استاتیک و یا دینامیک باشد ضرورتی ندارد تاب آوری را فقط در مواجهه با عوامل ایجاد اختلال کننده تعریف کنیم که در یک زندگی معمولی هم وجود آن ضرورت دارد.
تاب آوری یک مفهوم الزامی و بنیادی در زیست روانی اجتماعی افراد و خانواده ها و همچنین سازمانها بشمار می آید.
بدون تاب آوری تعادل و پایداری و حیات و ممات قابل تصور نخواهد بود . تعریف تاب آوری داستان فیل در تاریکی است تعریف تاب آوری سهل و ممتنع است اغلب تعاریف پذیرفتنی هستند اما کامل نیستند اما به روایتی هر تعریفی از آن با عبارت توانایی آغاز میشود.
این توانایی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا با داشتن اراده و پافشاری، می‌توان به موفقیت و اهداف مورد نظر دست یافت.
تاب آوری نیز به عنوان توانایی ادامه دادن در شرایط سخت تعریف می‌شود و درک و ساختن معنای مثبت در سختی‌ها را شامل می‌شود.
در ورزش، توان یا قدرت انفجاری به عنوان توانایی تولید نیرو یا سرعت بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعریف می‌شود اما در ورزشهای استقامتی توانایی ادامه دادن مورد توجه است .
برای توسعه تاب آوری یا توانایی ادامه دادن، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. اولین گام برای تمرکز روی هدف و مشخص کردن هدف مورد نظر است.
اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید و از هدفگذاری منطقی و واقع‌بینانه استفاده کنید.
برای حفظ تمرکز، می‌توانید به طور منظم زمانی را برای فکر کردن به برنامه‌های خود اختصاص دهید و تلاش کنید تا تعهد خود را نسبت به هدفتان حفظ کنید این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از تمام توانایی‌های خود به نتایج بهتری دست یابید و عملکرد خود را بهبود بخشید
با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید توانایی ادامه دادن در برنامه‌های خود را بهبود بخشید و به سوی دستیابی به اهداف خود پیشرو بود.برای افزایش توانایی ادامه دادن در برنامه‌های خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
تعهد و قول دادن: قول دادن به خود یا دیگران می‌تواند تعهد شما به برنامه را تضمین کند.
برنامه‌ریزی منطقی: مشخص کردن اهداف کوچک و بزرگ، تقسیم زمان و اولویت‌بندی وظایف می‌تواند به شما کمک کند تا به هدف نزدیک‌تر شوید.
غلبه بر ترس از شکست: تجربه‌های بد گذشته و ترس از شکست ممکن است موانع برای ادامه دادن باشند، اما مهم است که ناامید نشوید و از تلاشتان پشتیبانی کنید.
افزایش علاقه: اطمینان حاصل کنید که برنامه‌ای که تعیین کرده‌اید، با علاقه و انگیزه کافی همراه است.
خودشناسی و خودآگاهی: شناخت خود، اعتماد به نفس و افزایش معرفت درباره خود می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای منطقی و قابل دسترس داشته باشید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرخط خبرها