هر ساله در 10 اکتبر روز جهانی بهداشت روان گرامی داشته میشود

سلامت روان از حقوق بشر است

سلامت روان از حقوق بشر است سلامت روان حقی از حقوق بشر است

سلامت روان از حقوق بشر است سلامت روان حقی از حقوق بشر است گسترش عدالت و رعایت حقوق انسانی میتواند با سلامت روان ارتباط داشته باشد که البته عکس آن نیز صادق است فقر و تبعیض و نابرابری دشمن تاب آوری است سلامت روان میتواند احقاق حقی از حقوق انسان بشمار آید.

زندگی صنعتی و دنیای پر زرق و برق امروزی در رعایت حقوق بشر بویژه در زمینه سلامت روان موفقیت چندانی نداشته است افراد مبتلا به اختلالات و بیماریهای روانی همچنان طیف گسترده ای از نقض حقوق بشر را در سراسر دنیا تجربه میکنند.
در آن سوی دیگر کسانی هستند که از دسترسی به خدمات و مراقبت های بهداشت روان محروم هستند که روی دیگری از نادیده گرفته شدن حقوق بشر است.

تبعیض و بیعدالتی و نابرابری نه تنها دشمن تاب آوری و سلامت روان است بلکه مولد بیماری و اختلالات روانی نیز هست .

هر ساله در ۱۰ اکتبر روز جهانی بهداشت روان گرامی داشته میشود

سلامت روان حق بشر است بعنوان شعار امسال تعیین گرده است .

روز جهانی بهداشت روان فرصت آگاهی بخشی در مورد سلامت روان و ایجاد تغییرات مثبت برای ارتقای آن در سراسر جهان است .
روز جهانی بهداشت روان مصادف با ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ است این روز برابر است با ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ که با شعار “ذهن ما، حقوق ما” گرامی داشته میشود.
این مناسبت جهانی میتواند فرصتی باشد که همه فعالان در زمینه سلامت روان یکبار دیگر همگامی و اتحاد خود را تجربه کنند و با آخرین یافته های علمی در زمینه بهداشت و سلامت روان آشنا شوند.
شعار سلامت روان حقی از حقوق بشر است به این مورد تاکید میکند که هرکسی در هر کجای دنیا فارغ از قوم و قبیله و نژاد و جنسیت حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی در زمینه سلامت روان را داراست.
سلامت روان یک حق اساسی انسان برای همه مردم است. هر کس،در هر کجا که باشد، حق برخورداری از بالاترین استانداردهای قابل دستیابی از سلامت روان را دارد.
از سلامتی روح و روان مردم در سراسر دنیا در برابر عوامل تهدید کننده سلامت روان بایستی محافظت شود مناسبیت روز جهانی سلامت روان بر این موضوع بمانند حقی از حقوق بشر تاکید میکند این میتواند شامل حق برخورداری از مراقبت های در دسترس، قابل قبول و با کیفیت خوب، و حق آزادی، استقلال و دسترسی های خالی از تبعیض برای تمامی آحاد جامعه و نیازمندان به مراقبت های بهداشت روان باشد .
برخی از گزارشات نشان داده اند که از هر هشت نفر در سراسر جهان، یک نفر با شرایط نامساعد سلامت روانی زندگی می‌کند که می‌تواند بر سلامت جسمانی، رفاه اجتماعی، نحوه ارتباط با دیگران و معیشت آنها تأثیر منفی بگذارد در این میان کودکان و نوجوانان در شرایط حساس قرار داشته و ممکن است بیشتر در معرض صدمه و آسیب باشند به همین سبب توجه به توسعه و تقویت تاب آوری ایشان شایسته توجه بیش از پیش است .

عفت حیدری مترجم کتاب تاب آوری زنان و دهها عنوان دیگر در خاتمه این یادداشت برای خانه تاب آوری مینویسد که : دنیای پر ادعای امروز با این همه زرق و برق و طمطراق در رعایت حقوق بشر بویژه در زمینه سلامت روان موفق نبوده است افراد مبتلا به اختلالات و بیماریهای روانی همچنان طیف گسترده ای از نقض حقوق بشر را در سراسر دنیا تجربه میکنند.
بسیاری دیگر هم از دسترسی به خدمات و مراقبت های بهداشت روان محروم هستند که روی دیگری از نادیده گرفته شدن حقوق بشر است تبعیض و بیعدالتی و نابرابری نه تنها دشمن تاب آوری و سلامت روان است بلکه مولد بیماری و اختلالات روانی نیز هست .

 

 

منبع : خانه تاب آوری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرخط خبرها