اهمیت تاب آوری عاطفی و روشهای بهبود آن

اهمیت تاب آوری عاطفی و روشهای بهبود آن موضوعی که این مطلب با قلم و ترجمه سارا حق بین مترجم و نویسنده خانه تاب آوری به آن پرداخته است در هر رابطه‌ای اعم از زناشویی، خانواده، دوستان، همکار و همسفر، صمیمیت و روابط عاطفی مهم است. این چیزی است که شعله ادامه دادن رابطه‌ها را زنده نگه می‌دارد و باعث می‌شود احساس نزدیکی با اطرافیان کنیم. صمیمیت عاطفی یک پیوند عاطفی نزدیک است که با درک متقابل، اعتماد، عدم آسیب رساندن و ارتباط صحیح شناخته می‌شود. حتی می‌توان آنرا با واژه “همگام” بودن با دیگران توصیف کرد.
صمیمیت و تاب آوری عاطفی برای یک رابطه سالم مهم است؛ زیرا به افراد رابطه اجازه می‌دهد در ارتباطشان احساس امنیت و آرامش کنند. اجازه می‌دهد تا سطح بیشتری از ارتباط و درک میان افراد وجود داشته باشد و از چالش های اجتناب ناپذیر زندگی به صحت و سلامت عبور کنند
هنگامی که صمیمیت و تاب آوری عاطفی وجود دارد، شرکای رابطه در رابطه خود احساس بهتری دارند و می‌توانند درونی‌ترین افکار و احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارند.
تاب آوری و صمیمیت عاطفی می‌تواند به ما کمک کند تا بیشتر احساس کنیم که توسط شرکایمان حمایت می‌شویم.
وقتی بدانیم که آن‌ها از نظر عاطفی کنار ما هستند، بطور کلی باعث می‌شود احساس امنیت بیشتری در رابطه داشته باشیم که منجر به احساس رضایت و شادکامی بیشتر می‌شود.
از آنجا که تاب آوری و توانایی ما در زندگی زندگی حول محور داشتن پیوندهای قوی با مردم می‌چرخد، صمیمیت و روابط قوی نه تنها سلامت، شادی و بهزیستی ما را بهبود می‌بخشد، بلکه حتی برای بقای ما ضروری است.

اما سوال اصلی این است که چگونه صمیمت روابط را و تاب آوری عاطفی روابط خود را بهبود بخشیم؟

      • به آنها نشان دهید که دوستشان دارید.

اگر به کسی نشان دهید که دوستش دارید، طبیعتاً او نیز شما را بیشتر دوست خواهد داشت. می‌توانید به روش‌های مختلفی نسبت به کسی علاقه و قدردانی نشان دهید: لبخند بزنید، هنگام صحبت صمیمی و شاد باشید، آنچه را که در مورد آنها قدردانی می‌کنید بیان کنید و از آنها تعریف کنید.

      • شباهت‌هایتان را برجسته کنید.
      • تحقیقات ثابت کرده که ما تمایل داریم افرادی را که شبیه خودمان هستند دوست داشته باشیم. این امر به ویژه زمانی مهم است که سعی می‌کنید به کسی که هنوز نمی‌شناسید نزدیک‌تر شوید. این موارد می تواند شامل تجربیات زندگی مانند زادگاه شما، تحصیل یا سفر، غذا، موسیقی یا فیلم و نحوه گذراندن وقت خود و چیزهای دیگر باشد.

آیا دوستانی دارید که تقریباً هیچ چیز در مورد شما نمی‌دانند؟ به اشتراک گذاشتن چیزهایی در مورد خودتان دقیقاً نحوه شناخت شما و ایجاد ارتباط عمیق است. در مراحل اولیه، مردم به طور طبیعی نسبت به افشای اطلاعات شخصی تردید بیشتری دارند هرچه کسی را بهتر بشناسید، بیشتر و بیشتر با یکدیگر راحت‌تر می‌شوید و هر چه پیوند شما با کسی نزدیک‌تر باشد، افشاگری‌های شما عمیق‌تر می‌شوند. این یک راه قدرتمند برای حفظ یک رابطه قوی است.

      • در گفتگوها پاسخگو باشید.

وقتی می‌خواهید عمیقاً با کسی ارتباط برقرار کنید، گوش دادن ابزاری حیاتی است. اما این به معنای سکوت تمام مدت نیست. با نشان دادن روش‌های غیرکلامی مانند تکان دادن سر، حالات مناسب صورت و زبان بدن شنونده فعالی باشید.

      • نصیحت و توصیه کنید.

شاید تعجب کنید اگر بشنوید که نصیحت کردن برای نزدیک شدن به دیگران نیز مفید است. بسیاری از مردم می‌گویند که شما نباید دیگران را نصیحت کنید زیرا به جای تجارب گوینده، روی شما تمرکز می‌کند. اما مطالعات نشان داده که نصیحت کردن باعث بهبود و دوام رابطه می‌شود.

 

اهمیت تاب آوری عاطفی و روشهای بهبود آن عمدتا میتواند بعنوان پشتوانه و تکیه گاهی برای سلامت روانی و اجتماعی تلقی شود

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرخط خبرها