افزایش تاب آوری اجتماعی با توسعه شبکه‌های داوطلبی

افزایش تاب آوری اجتماعی با توسعه شبکه‌های داوطلبی

افزایش تاب آوری اجتماعی با توسعه شبکه‌های داوطلبی

توسعه شبکه‌های داوطلبی با هدف افزایش تاب آوری اجتماعی باید به عنوان یک سیاست راهبردی در دستور کار قرار گیرد.

غلامعلی فخاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت:با توجه به اینکه خدمات همه حوزه‌های هلال‌احمر متاثر از ماهیت داوطلبی است، ایجاد و توسعه شبکه‌های داوطلبی با هدف افزایش تاب آوری اجتماعی باید به عنوان یک سیاست راهبردی در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: حضور و مشارکت داوطلبان در فرایند خدمت رسانی هلال احمر باید منطبق بر تمایل و تخصص آنان باشد و لازمه این امر تشکیل شبکه‌های داوطلبی تخصصی در گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه است که در این راستا شعار «داوطلبان، جوامع تاب آور می‌سازند» باید به عنوان یک راهبرد در دستور کارقرار گیرد.

فخاری با تاکید براینکه فعالیت‌های داوطلبی باید همسو با استراتژی تاب آوری اجتماعی توسعه پیدا کند، گفت: ترویج فعالیت‌های داوطلبانه نیازمند خلاقیت و نوآوری است و خدمات داوطلبانه نباید محدود به اقداماتی معمول و سنتی شود.

او با بیان اینکه راه اندازی و تقویت خانه‌های هلال در محلات شهری و روستایی و به ویژه در مراکز دهستان‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، افزود: خانه‌های هلال مناسب‌ترین روش برای توانمندسازی ساکنان مناطق روستایی است و افزایش تاب آوری در شرایط بحران است.

فخاری جذب و آموزش را از مولفه‌های هدف گذاری شده در پروتکل خانه‌های هلال عنوان کرد و گفت: امکان تحقق وظایفی که در قانون جدید مدیریت بحران بر عهده جمعیت هلال احمر است از طریق خانه‌های هلال با هزینه کمتر و بازدهی بالاتر قابل اجراست.

او افزود: سوانح چندسال اخیر از جهت گستردگی حوزه جغرافیایی نشان داد که بدون مشارکت جوامع محلی، اجرای ماموریت‌ها برای جمعیت هلال احمر با سختی همراه است، از این رو «خانه‌های هلال» ایده ارزشمندی برای تسهیل در خدمت رسانی به مردم و تقویت تاب آوری و پایداری جوامع محلی است.

فخاری یکی از برنامه مهم هلال احمر مازندران را توسعه خانه‌های هلال و مدیریت بحران روستایی عنوان کرد و گفت: تاکنون ۳۲۵ خانه هلال روستایی و ۴۱ خانه هلال شهری با هدف توسعه آموزش‌های امدادی و استفاده از ظرفیت‌های محلی و بومی در فرایند مدیریت بحران در استان مازندران راه اندازی شده است.

لینک کوتاه:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرخط خبرها