گرامیداشت روز جهانی تالابها در تالاب بامدژ خوزستان با حضور مسوولین استانی

به همت انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان، حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و حمایت مالی شرکت ملی حفاری؛ در مرکز پایش بامدژ مجاور تالاب بامدژ و روستای سادات طواهر، مراسم استانی گرامیداشت روز جهانی تالابها برگزار شد.

روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲، مراسم استانی گرامیداشت روز جهانی تالابها در تالاب بامدژ خوزستان با حضور مسوولین استانی، شهرستانی و مردم بومی حاشیه تالاب برگزار شد.
به همت انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان، حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و حمایت مالی شرکت ملی حفاری؛ در مرکز پایش بامدژ مجاور تالاب بامدژ و روستای سادات طواهر، مراسم استانی گرامیداشت روز جهانی تالابها برگزار شد.
در این مراسم ابتدا دکتر میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن خوش آمد گویی به حضار، نکاتی مهم در خصوص ارزش تالابها و ضرورت حفظ آن را تشریح نمودند.
در ادامه آقای خانچی معاون عمرانی استاندار خوزستان، نیزخوزستان تنوع بسیار بالایی دارد و کمتر استانی مانند خوزستان به صورت همزمان یک بخش بارانی، یک بخش آفتابی و یک بخش برفی دارد. این ظرفیت خدادادی نصیب مردم استان خوزستان شده است و باید به خوبی از این ظرفیت استفاده شود. وی با بیان اینکه باید توجه ویژه‌ای به جوامع محلی پیرامون تالاب داشته باشیم، افزود: باید آموزش و ارتقای سطح آگاهی جوامع محلی برای اینکه بتوانند از ظرفیت خوب تالاب‌ها استفاده کنند، انجام شود تا در اقتصاد و معیشت مردم منطقه تاثیرگذار باشد. اگر جوامع محلی پیرامون تالاب‌ها آموزش نبینند و نتوانند از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند، بحث معارض‌ها و بحث‌های دیگر و کشتارهایی که در مورد جانداران تالاب‌ها در حال اتفاق افتادن است و اجحاف‌هایی که در حق تالاب‌هایی مانند بامدژ در حال رخ دادن است، ایجاد می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: برگزاری این برنامه‌ها فرصت خوبی برای احیای این مجموعه‌ها است تا مردم از برکات آن استفاده کنند. محافظان اصلی این تالاب همین بچه‌هایی هستند که در این مراسم حضور دارند. اگر روزی دیدیم جوانان این منطقه نگران تالاب هستند و مسئولانه آمده‌اند تا از آن حفاظت کنند و با کسی که به تالاب تعرض می‌کند برخورد می‌کنند، متوجه می‌شویم آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های ما تاثیرگذار بوده‌اند. وی افزود: تلاش می‌شود طرحی که در این منطقه برای احیای این تالاب وجود دارد را پیگیری کنیم تا نجات‌دهی تالاب اتفاق بیفتد. ضمن سپاس از فعالیتهای آموزشی تدارک دیده شده در برنامه، قدردانی نمودند و سپس بیانیه هفت بندی که فعالان محیط زیست تهیه نموده بودند را امضا نمودند.
این بیانیه همچنین به امضا سایر مسوولان و از جمله دکتر داودی نماینده سازمان های مردم نهاد خوزستان رسید.
در این برنامه همچنین گروهی از اهالی روستاهای حاشیه تالاب بامدژ و دانش آموزان دبستان روستای سادات طواهر نیز حضور داشتند. به همین منظور برنامه های شاد آموزشی را در نظر گرفته بود که شامل پخش پویانمایی به زبان عربی، نمایش آموزش مدیریت پسماند به زبان ساده، تردستی و اجرای خواننده عربی شاد و …بود
در بخش دیگری از اجرای برنامه، دکتر معین، ضمن ارائه محتوای آموزشی، به معرفی ارزش تالاب بامدژ و تنوع زیستی منحصر به فرد آن پرداخت.
همچنین پذیرایی در این مراسم از کلوچه های محلی، شیر گاومیش تولیدی روستا و قهوه غربی بود که از تولید زباله به صورت پک(بسته های طلقی و کیک های روکش دار) جلوگیری شد.
در حاشیه این برنامه، مراسم نهالکاری نمادین توسط آقای خانچی، معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز انجام شد و در این مراسم یک نفر نخل در مرکز پایش تالاب بامدژ، کاشته شد.
همچنین مسابقه نقاشی بین کودکان روستایی برگزار شد که در پایان مراسم به همه شرکت کنندگان، جوایزی توسط انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان اهدا شد.

لینک کوتاه:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سرخط خبرها