شادکامی سازمانی مفهومی چند وجهی است که بر جو سازمان تأثیر مثبت می گذارد

شادکامی سازمانی مفهومی چند وجهی است که بر جو سازمان تأثیر مثبت می گذارد و عملکرد مولد سرمایه انسانی را بهبود می بخشد.
به گزارش سمن اخبار به نقل از ایرنا خشنودی در کار می تواند با موفقیت شغلی و حرفه ای بیشتر، درآمد بالاتر، عملکرد سازمانی بهتر و تمایل به کمک به دیگران مرتبط باشد.

محمدرضا مقدسی مدیر و موسس خانه تاب آوری در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت : شادکامی سازمانی ممکن است منجر به کارایی و دستیابی به اهداف سازمانی شود،که این خود بعنوان هدف غایی یک سازمان یا یک بنگاه کسب و کار است
فردی که در محل کار خشنود و خوشحال است معمولا خلاق تر و سازنده تر است و همچنین ممکن است موثر، نوآور، پذیرا، خوش بین و نوع دوست باشد. ارائه کار معنادار به کارکنان و زمینه برای تعالی و همدلی، و ارضای نیاز آنها به ایمنی و عدالت، اعتماد و عزت می‌تواند نتایج مثبت مرتبط با کارکنان مانند شادی و بهره‌وری سازمانی را را تسهیل کند.

هم راهی مطالعات در مدیریت و علوم سازمانی مثبت با پدیده‌های مثبت در سازمان‌ها میتواند سهم ارزشمندی در عملکرد و راندمان منابع انسانی داشته باشد همچنین ویژگی‌های بافت سازمانی می‌تواند نگرش‌ها و توانایی‌های مثبت منابع انسانی در اختیار را افزایش دهد و در نتیجه رفتارهای مثبتی مانند رفتارهای شهروندی سازمانی و حتی رفتارهای فرا نقشی را به همراه داشته باشد.

سرمایه روانشناختی (PsyCap)، که شامل خودکارآمدی، تاب آوری، امید و خوش‌بینی است، نقش مهمی در تأثیرگذاری بر عملکرد و ایجاد مداری از فضایل را بین فرد و سازمان بازی میکند.
PsyCap احساسات مثبتی را ایجاد می کند که می تواند توسط افراد برای رفتارهای پیشگیرانه فرا نقشی مانند به اشتراک گذاشتن ایده های خلاقانه یا ارائه پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد سازمانی ارایه و استفاده شود. این رفتارهای مثبت بعنوان انگیزه و محرک رفتار به یقین در موفقیت سازمانی بسیار مفید و موثر واقع میشوند

مترجم کتابهای مزایای تاب آوری و قدرت کوچینگ مثبت در ادامه این گفتگو با ایرنا اضافه میکند که خشنودی و شادی در کار اصطلاحی نیست که به شکلی گسترده در تحقیقات دانشگاهی مورد توجه واقع شده باشد و بایستی اذعان کرد که در این خصوص شکاف تحقیقاتی قابل ملاحظه ای وجود دارد با این حال مقارن با گسترش روانشناسی مثبت و توجه روز افزون به تاب آوری و کوچینگ سازمانی مطالعات پر شماری شروع به معرفی سازه شادی و خشنودی در محیط کار کرده اندآنچه مسلم است این است که شادی در کار مستلزم پذیرش خویشتن و شغل مربوطه و موضوعاتی دیگری از قبیل ویژگی های شغل و سازمان به عنوان یک کل است.

 

منبع : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.