حسادت همان جهل است تعداد اندکی از افراد در مورد تاثیر مثبتِ حسادت بر زندگی ما، به آوردنِ دلیل و برهان روی می‌آورند. اما بسیاری از ما می‌توانیم اهمیت دست کشیدن از حسادت را به‌سرعت درک کنیم؛ زیرا به اثرات منفی آن آگاه هستیم.
این آثار عبارتند از: افزایش نارضایتی و تنش‌های عصبی ُ محدود‌سازی آزادیُ‌ خشم و نفرتُ‌ وادار ساختن ما به انجام کارهایی که در حالت عادی آن‌ها را انجام نمی‌دهیم ُ افسردگی
با تمام این اوصاف، احساسات بیهوده‌ی‌ ناشی از حسادت، همچنان در زندگی ما وجود خواهند داشت. این یک کشمکشِ دائمی‌ست که به ستیز با قلب و روحِ ما برمی‌آید. ما ممکن است نسبت به ظاهر، استعداد، روابط و حتی موجودیِ حساب‌ بانکی دیگران نیز حسادت ‌کنیم؛ حسادت‌هایی که هیچ کمک مثبتی به زندگی ما نمی‌کند، ولی با این وجود، همچنان پابرجاست.

اما در نهایت، باید از جایی شروع کرد و وجودِ خویش را از چنگالِ هیولای حسادت بیرون کشید. هر کدام از ما، بی‌تردید آرزوی یک زندگی عاری از حسادت را داریم که خوب میدانیم حسادت همان جهل است .

چگونه می‌توان آتشِ حسادت را خاموش کرد؟
۱ـ تمرکز خود را بر نکات مثبت زندگی خود معطوف سازید
یکی از بزرگترین دلایلی که ما به زندگی دیگران حسادت می‌کنیم، قدرنشناسی بابت آن نعمت‌هایی‌ست که خودمان در اختیار داریم. در ابتدا فهرستی از موهبت‌هایی که از آن‌ها برخوردار هستید، تهیه کنید. فراموش نکنید که شما فرد خوش‌قریحه و مستعدی هستید؛ انسانی منحصر به‌فرد و دوست‌داشتنی! زندگی شما آنقدر باارزش است که بتوانید مانند دیگران زندگی کنید. شما دلایل بی‌شماری برای قدردانی از زندگی دارید. سعی کنید تمام این موارد را دائما به خودتان یادآوری کنید.

۲ـ به خودتان گوشزد کنید که هیچ‌کس از همه‌چیز برخوردار نیست، بنابراین از مقایسه کردن زندگی خود با دیگران دست بردارید
این نوع قیاس، همواره یک رویکرد ناموفق و ناامیدکننده محسوب می‌شود. طبیعی‌ست که همواره افرادی وجود دارند که چیزهای بهتری نسبت به شما در اختیار دارند. اما به خاطر داشته باشید که مشکل اساسی این است که ما همیشه «بدترین چیزهایی را که درباره خود می‌دانیم» با «بهترین فرضیاتی که در مورد دیگران در ذهن داریم» مقایسه می‌کنیم! فراموش نکنید که هیچ‌ فردی در جهان نیست که همه‌چیز را در اختیار داشته باشد. هر فردی از مشکلات، دردسر‌ها و ضعف‌هایی رنج می‌برد؛ درست مانند خودِ شما! این‌ مشکلات همان چیزی‌ست که ما را صیقل می‌دهد و به «انسان» مبدل می‌سازد. در این مسیر، هیچ فردی مستثنا نیست.

۳ـ از افرادی که بر حسب عادت برای چیزهای اشتباه ارزش قائل هستند، دوری کنید
اگر تمام وقت خود را با افرادی سپری می‌کنید که همواره در حال مقایسه‌ی جدیدترین مدها هستند، شما نیز به تازه‌ترین مدها و مصرف‌گرایی روی خواهید آورد. اگر تمام روزتان را با افرادی بگذرانید که در مورد حقوق، اتومبیل‌های جدید یا تعطیلات پرشمار خود صحبت می‌کنند، کاملا طبیعی‌ست که در دامِ اجتناب‌ناپذیر مقایسه‌ی دارایی‌های خود با آن‌ها گرفتار خواهید شد. هرچند صحبت کردن در خصوص این موارد کار اشتباهی نیست، اما فراموش نکنید که همواره موارد بسیار مهم‌تری وجود دارند که می‌توانند به‌عنوان موضوع بحث ما مطرح شوند. اگر تمام صحبت‌های شما در یک رابطه، همواره پیرامون موضوعات کم‌ارزش بود، بهتر است خود را از آن گفتگو (و در صورت لزوم از آن رابطه) حذف کنید.

۴ـ با افراد قدردان وقت بگذرانید
جالب است بدانید که «قدردانی» بسیار سرایت‌پذیر است. همواره در جستجوی افرادی قدردان باشید که رضایت و قناعت را در زندگی خود تجربه می‌کنند و سعی کنید زمان با‌کیفیتی را با آن‌ها صرف کنید. شما می‌توانید با چنین افرادی از طریق فضای مجازی یا به‌صورت حضوری ارتباط برقرار کنید. در نظر داشته باشید که هر چه وقت بیشتری با افراد قدردان بگذرانید، روحیه‌ی شما به روحیه‌ی آن‌ها بیشتر شبیه خواهد شد… و به‌زودی این دیگران هستند که در آرزوی داشتن آن چیزی خواهند بود که شما در اختیار دارید.
۵– در نظر داشته باشید که بازاریاب‌ها معمولا آتش‌بیارِ معرکه هستند!
در فرهنگ ما، یکی از موثرترین ابزارها که در اختیار رسانه‌های تبلیغاتی قرار دارد، «برانگیختن حسادت» است. به هر حال، اگر بازاریاب‌ها و صاحبان سرمایه بتوانند باعث شوند که ما به‌طرز افسارگسیخته‌ای به وسایل و دارایی‌های دیگران بپردازیم، آنگاه می‌توانند ما را به کسب همان دارایی‌ها سوق دهند. مراقب شگرد‌های آن‌ها باشید. ترفندهایشان را به‌خوبی شناسایی و از آن‌ها اجتناب کنید. سعی کنید در برابر فریب‌کاری آن‌ها تسلیم نشوید.
۶– موفقیت دیگران را جشن بگیرید
سعی کنید از عمق وجود و در عمل برای موفقیت و دارایی دیگران شادمانی کنید. وقتی کسی به جایگاه یا چیزی دست یافت که شما آرزویش را داشته‌اید، برای او خوشحال باشید. اگر شما نیز در جایگاه آن‌ها بودید، احتمالا آن‌ها نیز برای شما خوشحال بودند. از اینکه به زندگی به‌عنوان یک «رقابت» بنگرید، دست بردارید. همواره به خاطر داشته باشید که «شادی» یک منبع محدود و پایان‌پذیر نیست. درست لحظه‌ای که می‌آموزید شادی را در شادمانیِ دیگران تجربه کنید، آن روز برای همیشه، یک گام بزرگ برای غلبه بر حسادت برداشته‌اید.

۷– سخاوتمند باشید
سعی کنید سخاوت را به یک عادت ضروری در زندگی خود تبدیل کنید؛ حتی اگر در ابتدا، بخشنده بودن برایتان کار دشواری محسوب شود. زمان، دارایی، توانایی، استعداد و مهارت‌های خود را صرف دیگران کنید. در جامعه‌ی خود به اقدامات داوطلبانه روی بیاورید. از اهدافی که به عدالت اجتماعی منجر می‌شود، حمایت کنید و با جنبه‌های دشوار مواجه شوید. همانطور که زمان و انرژی خود را صرف کسانی می‌کنید که در جایگاه مالی و عمومی پایین‌تری قرار دارند، در واقع به ارزش و رضایت‌مندی بیشتری دست خواهید یافت. در طی این فرآیند، دیگر جذابیت زندگی دیگران به چشم‌تان نمی‌آید و زرق‌وبرقی که پیش از این، حسادت شما را برانگیخته می‌ساخت، به‌سرعت در نظر شما محو می‌شود.

در پایان باید گفت که حسادت، در هر شکل و شمایلی، ما را برای مدت طولانی «گروگان» می‌گیرد. ختم کلام اینکه حسادت جهل است زمان آن فرا رسیده است که یک بار برای همیشه از شر این جهالت و گروگان‌گیری رهایی یابید و زندگی کامل‌تری را تجربه کنید.

 

حسادت همان جهل است

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.